Lehenengo
sarreraren jarraipen moduan, honetan garapen psikomotorraz mintzatzen
egongo gara berriro ere. Kontzeptua alde batera utziz, adinetan
oinarrituko gara haurraren garapen motorra osoa behatzeko. Nola ez,
gure esparrura joko dugu eta Haur Hezkuntzako etapan, hots, 2-6
urteetan, soilik arreta jarriko diogu. Gainera, lagungarri moduan,
sarean aurkitu dudan taula bat txertatuko dizuet, non adinaren
arabera trebetasun motorren lorpena azaltzen den.
Trebetasun motorren lorpena adinaren arabera
Haur gehienek ohiko ezaugarritzat mugimendua
eta jarduera izaten dute, etengabe mugitzen direlako eta geldi egotea
kostatzen zaielako. Horrez gain, jarduera anitzak burutzen dituzte
eta zaila izaten da denbora asko ekintza bera egiten egotea.
Bestalde, ezinbestekoa da askatasunez jardun
dezateela. Haurrari askatasuna eman behar diogu bere gaitasun
motorra garatzeko. Horretarako espazio irekiak komenigarrienak dira,
haurra inguruko mundua eta horren osagaiak ezagutu ditzan.
Gure etapan, hau da, Haur Hezkuntzan, haurra
izugarrizko aldaketak jasaten ditu bere gorputzean. Urte hauetan
ematen den garapena itzelezkoa da batez ere fisikoki. Haurra
muskuluetan indarra hartzen joaten da eta indartsuago bihurtzen da,
jarduera berriak egiten lagunduko diona.
Fisikoki aldaketa sakonaz jasateaz gain, garuna
garatzen da. Horrek gorputza hobeto koordinatzeko eta kontrolatzeko
aukera ematen dio umeari. Ez dugu aipatu, baina etapa honetan
motrizitate xehea eta lodia aurrera doaz, haurrak objektuak trebezia
eta zehaztasun gehiagorekin erabiliz autonomia lantzen den heinean.
Azken ideia horrek, autonomia hain zuzen, adin
tarte hauetan izugarri garatzen da. Haurra amarekiko dependentzia
izatetik autonomoagoa izatera pasa egiten da poliki poliki. Eguneroko
bizitzaren ekintzak bere kabuz aurrera eramateko gai da, esate
baterako jan edo arropa erantzi.
Gauzak horrela, lehen aipatu dudan taula txertatzen dizuet;
Lorpen
ebolutiboa
|
|
---|---|
3-4
urte
|
-
Eskailerak laguntzarik gabe igo
- Urrats batzuk txingoka ibili - 40 eta 60 cm luzera artean salto egin - Trizikloz ibili - Guraizeak erabili papera mozteko - Hortzak garbitu - Kamiseta bat jantzi - Botoiak lotu eta askatu - Lerroak marraztu eta marrazkiak inguruneekin egin - Zirkulu bat kopiatu |
4-5
urte
|
-
Eskailerak jaitsi laguntzarik gabe
- Txingoka korrika egin (bost salto inguru) - 60 eta 80 cm luzera salto egin - Kontrol handiago korrika egiten hasteko - Lerro bat guraizez moztu - Papera tolestu puntzoia erabili zulatzeko
- Irudi sinpleak koloreztatu
- Sardexka jateko erabili - Jantzi laguntzarik gabe - Lauki bat kopiatu |
5-6
urte
|
-
Oreka barra batean ibili
- Lasterketa ondo kontrolatu: hasi, gelditu eta biratu - 30 cm altuera eta metro bat inguru luzera salto egin - Pilotak jaurti eta jaso ume handiek bezala - Bizikletaz ibiltzen eta patinatzen ikasi - Soinuen erritmoan ibili - Labana, mailua, bihurkina erabili - Zenbait zenbaki eta letra idatzi - Hiruki bat kopiatu eta ondoren erronbo bat |
Taula: Trebetasun motorren lorpena 2-6 urte bitartean (Palacios, Cubero, Luque y Mora, 1999)
Sarrera
hau aurrekoaren gehigarri bat bezala hartu dut, garapen
psikomotorraren kontzeptua argiago geratzeko. Horrez gain, taularen
bidez, eskematikoki ideiak hobeto uler daitezkeela uste dut. Nire
iritziz, oso garrantzitsua da adin bakoitzean gertatzen den garapena.
Hezitzaileok aintzat hartu behar dugun funtsezko kontu bat delakoan
nago, haur bakoitzaren erritmoa beti errespetatuz.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina